• Home
  • DJ Life
    • Nowości muzyczne
    • Hardware
    • Sztuka DJ-ingu
    • Aktualności
  • O SDJL
    • Nasze cele
    • Statut SDJL
    • Członkowie SDJL
    • Władze SDJL
    • Partnerzy
  • Wsparcie DJ-a
    • Serwis muzyczny
    • Wsparcie w biznesie
    • Wsparcie prawne
  • Dołącz do nas
  • Kontakt
  • Member area
  • Forum
Co nowego?

Klasyk tygodnia | Junior Jack – Stupidisco

2 lutego 2023

Numer tygodnia | Dean Lewis, Tiësto – How Do I Say Goodbye

30 stycznia 2023

Klasyk tygodnia | Lexy & K-Paul

25 stycznia 2023
Facebook Twitter Instagram
  • Nowości muzyczne
  • Hardware
  • Sztuka DJ-ingu
  • Aktualności
Facebook Instagram
SDJLSDJL
  • Home
  • DJ Life
    1. Nowości muzyczne
    2. Hardware
    3. Sztuka DJ-ingu
    4. Aktualności
    Featured
    Aktualności

    Paul Elstak i jego maszyna czasu.

    By Janusz Mocarski15 listopada 20220
    Recent

    Klasyk tygodnia | Junior Jack – Stupidisco

    2 lutego 2023

    Numer tygodnia | Dean Lewis, Tiësto – How Do I Say Goodbye

    30 stycznia 2023

    Klasyk tygodnia | Lexy & K-Paul

    25 stycznia 2023
  • O SDJL
    • Nasze cele
    • Statut SDJL
    • Członkowie SDJL
    • Władze SDJL
    • Partnerzy
  • Wsparcie DJ-a
    • Serwis muzyczny
    • Wsparcie w biznesie
    • Wsparcie prawne
  • Dołącz do nas
  • Kontakt
  • Member area
  • Forum
SDJLSDJL
Home»DJ Life»Sztuka DJ-ingu»Kim jest Light DJ?
Sztuka DJ-ingu

Kim jest Light DJ?

Paweł BobrowskiBy Paweł Bobrowski14 kwietnia 2022Updated:14 kwietnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Już w 1982 roku grupa „Imagination” opowiedziała o doskonałej parze, jaką tworzy muzyka z grą świateł. To właśnie w latach ’80` i ’90 w klubach pojawiało się coraz więcej elementów świecących, które musiały być obsługiwane przez inną osobę, niż DJ. To było przede wszystkim oświetlenie oparte na rozbudowanych, popularnych wówczas „kolorofonach”, czy zwykłych żarówkach podłączonych do prostego sterownika. Były też niezdrowe stroboskopy, ultrafioletowe lampy, po których odkleja się siatkówka oka oraz lampy PAR i dyskotekowe kule.

Życie pokazało, że w Polsce miejsce za sterownikami świateł zajęły przede wszystkim osoby pracujące w klubie na stanowisku technicznym, akustycy lub znajomi DJ`ów. Nawet doczekali się ksywy „Świetlik”. Działo się tak dlatego, że profesjonalny Light DJ musiałby być  dodatkowo opłacany i to w wysokości porównywanej do stawki DJ`a. Powinien również dobrze znać nagrania. Dlatego w wielu klubach zachodnich zatrudniano DJ`ów, którzy ze stawki za „świecenie” byli bardzo zadowoleni.

W Polsce lepiej było dołożyć „złotówkę ” technicznemu lub DJ`owi i mieć jasno lub ciemno na parkiecie, zależy co się wcześniej wcisnęło. Większości właścicielom klubów szkoda było wydawać dodatkowych pieniędzy na coś, co nie wpływało na frekwencję. Znam jednak kilka klubów, w których można było spotkać prekursorów Light DJ`ów. Wyjątki potwierdzały regułę, jednak w większości przypadków ważna była liczba świateł na parkiecie, niż to, jak były obsługiwane i czy „robiły klimat” na imprezie. Niestety, przez takie podejście do tematu, polskie kluby nie mają dobrej tradycji w LDJ.

Od kiedy oświetlenie w klubach oparte jest na komputerach, osoba sterująca systemem stała się niezbędna dla właścicieli klubów. Na początku byli to agenci sklepów z oświetleniem lub informatycy, którzy po swojemu ustawiali „świetlne sekwencje” DJ`e również starali się ujarzmić technikalia nowoczesnych sterowników świateł, czy laserów, ale ich rola była przecież inna.

Po raz pierwszy spotkałem się z zawodowym LDJ na początku lat dwutysięcznych w klubie „Crobar” w Chicago. Przy bardzo długiej konsolecie było stanowisko DJ`a, po jego prawej ręce pracował Light DJ, obok miejsce dla osoby obsługującej trąby, jak w ruskich tirach, za nim sterujący potężnymi wytwornicami dymu oraz dwóch MCs, którzy rapowali zamiast saxofonu, jak w polskich klubach. Każdy z nich był tak samo ważny i każdy wiedział po co tam jest. Sześć osób za konsoletą na jednej imprezie i każdy miał pełne ręce roboty ! Fakt, to był wówczas jeden z najlepszych chicagowskich klubów, w którym również grali najlepsi amerykańscy DJ`e, gdzie jednym z rezydentów był Robbie Rivera, którego wtedy poznałem.

Podobno Pioneer użył kiedyś nazwy VDJ (Visual Disc Jockey) dla określenia tych osób, które sterują oświetleniem i wizualizacjami. Obecnie jednak rozwój tej dziedziny dj-ingu, kroczy w kierunku znalezienia wspólnego punktu, który zintegruje Music & Lights. Prace kierują się w stronę możliwości oznaczenia nagrań odpowiednimi kodami czasowymi, które będą uruchamiały odpowiednie, przypisane do kodów programy, sterujące oświetleniem.

Czy w związku z tym funkcja Light DJ`a wkrótce zostanie wyparta przez roboty? Czy będzie tak jak z DJ`em, który miał zniknąć wraz z pojawieniem się odpowiednich programów do miksowania nagrań?

A Wy, znacie klub, w którym pracuje Light DJ z prawdziwego zdarzenia?

Paweł Bobrowski

Na zdjęciu: Autor tekstu i Robbie Riviera w klubie „Crobar” Chicago

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Paweł Bobrowski

Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

Klasyk tygodnia | Junior Jack – Stupidisco

2 lutego 2023

Numer tygodnia | Dean Lewis, Tiësto – How Do I Say Goodbye

30 stycznia 2023

Klasyk tygodnia | Lexy & K-Paul

25 stycznia 2023

Numer tygodnia | Volaris & Cammie Robinson

23 stycznia 2023

Walne Zebranie Członków SDJL

19 stycznia 2023

Zabezpieczone: Walne Zebranie Członków SDJL

19 stycznia 2023
1 2 3 … 17 Next
Kategorie wpisów
  • Aktualności
  • Bez kategorii
  • Członkowie
  • DJ Life
  • Hardware
  • Nowości muzyczne
  • Sztuka DJ-ingu
SDJL
Facebook Instagram
  • Home
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
© 2023 Stowarzyszenie Didżejów Licencjonowanych.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.