Wracamy do pierwszych imprez na świecie i do pierwszych DJ`ów. Warto wspomnieć o imprezach, które mnożyły się w USA w latach 50`tych. Wówczas grano przede wszystkim z vinylowych singlii i jednego gramofonu.
W czasie kiedy jedną płytę trzeba było zdjąć, a drugą ustawić, używano mikrofonu. Często w przerwie między jednym a drugim kawałkiem, pojawiał się perkusista, który dogrywał swój instrument do tempa nagrań tak, by ludzie nie wypadali z rytmu (znamy to ze współczesnych live Act`ów).
Pod koniec lat 50, na Jamajce, pojawiły się tak zwane Sound Systemy, które były obsługiwane przez ludzi, na których zaczęto mówić “DJ`e”, często również mówiono “Selectors”. To były mocne systemy nagłośnieniowe, które pozwoliły na organizowanie imprez “na świeżym powietrzu”
Zaczęto się wówczas ścigać na liczbę ciekawych płyt i dużą moc nagłośnienia
Dekada lat 60 była łaskawa dla rozwoju przemysłu rozrywkowego na świecie. Kluby i dyskoteki mnożyły się dość szybko. To były lata, kiedy na rynku pojawiały się pierwsze, profesjonalne konsolety dj`skie. Warto zwrócić uwagę na jedną z nich, która zawierała mikser CMA-10-2DL Rudy’ego Bozaka. Rudolph Thomas Bozak urodził się w Pensylwanii. Był projektantem i inżynierem elektroniki audio i akustyki w dziedzinie reprodukcji dźwięku.
Koniec lat 60` i dekada lat 70` przyniosły modę na miksowanie synchroniczne. Popularny stał się „beatmatching”, czyli płynne przejście między nagraniami, zgodne w tempie utworów.
Niektóre źródła podają, że pierwszym DJ`em, który miksował nagrania na żywo już w 1964 roku, był Agustin Martinez. Był rezydentem klubu „Tequila a Go-Go” w Acapulco. Przełomem było pojawienie się w 1974 roku gramofonów Technics SL-1200, które pięć lat później przekształciły się w SL-1200 MK2.
Od początku pierwszej dekady lat dwutysięcznych, gramofony Technics`a, stały się standardem branżowym dla DJ-ów. Bardzo ułatwiły pracę DJ`a i umiejętność miksowania, przez wmontowany bezpośredni napęd talerza gramofonu. Cała rodzina tych gramofonów stała się podstawowym narzędziem również dla kultury hip-hopowej, w szczególności dla rozwoju turntablism`u.
DJ powoli poruszał się w kierunku środowiska artystycznego.
Cześć pierwszą artykułu przeczytaj tutaj.
cdn.
Paweł Bobrowski