Plebiscyt DJ Mag Top 100 to jedno z najbardziej znanych wydarzeń w świecie muzyki elektronicznej, choć jego współczesna forma wzbudza mieszane uczucia. W przeszłości ranking odzwierciedlał popularność DJ-ów na scenie klubowej, natomiast dziś zależy on bardziej od ich obecności w mediach społecznościowych i wpływu na masową publiczność.
Tegoroczne wyniki pokazują przewagę artystów związanych z EDM i „business techno,” takich jak Martin Garrix, David Guetta i Dimitri Vegas & Like Mike, co potwierdza dominację mainstreamowej elektroniki. Mimo to, nie brakuje wyjątków w rankingu – artystów działających na mniej komercyjnych scenach, w tym na polskich festiwalach, co podkreśla różnorodność gatunkową w muzyce elektronicznej.
Społeczność klubowa zauważa zmiany, nostalgicznie wspominając czasy, gdy DJ Mag bardziej odzwierciedlał realną scenę klubową. Jednak dzisiejsze wyniki są wyrazem nowych trendów – słuchacze sami wybierają, kogo chcą widzieć na szczycie rankingu.
W latach 90. i wczesnych 2000. wyniki DJ Mag Top 100 miały znacznie inny charakter. Ranking ten był wówczas bardziej odzwierciedleniem autentycznej sceny klubowej i undergroundowej, a głosy oddawali głównie osoby związane ze środowiskiem muzyki elektronicznej i klubowej kultury. Na szczycie zestawienia znajdowali się pionierzy gatunków takich jak trance, techno czy house – artyści, którzy często nie byli szeroko znani poza kręgami klubowymi, ale cieszyli się ogromnym szacunkiem w społeczności. Przykładem takich legend są Carl Cox, Paul Oakenfold, czy Sasha, których twórczość definiowała scenę lat 90.
Zmiana przyszła z czasem – zwłaszcza po 2010 roku, gdy rosnąca popularność EDM i masowa kultura festiwalowa przyciągnęły nową falę słuchaczy. Wzrost znaczenia mediów społecznościowych oraz transmisji na żywo sprawił, że konkurs DJ Mag Top 100 stał się bardziej dostępny dla szerokiej publiczności, a głosowanie coraz bardziej zaczęło zależeć od obecności w mediach społecznościowych i popularności na platformach streamingowych. Zamiast głębokiej selekcji opartej na technice i twórczości, coraz większą rolę zaczęła odgrywać rozpoznawalność i komercyjna popularność DJ-ów.
Dziś ranking jest w dużej mierze odzwierciedleniem globalnych trendów masowej rozrywki. Częściej widzimy w nim gwiazdy znane z dużych festiwali EDM niż klasycznych artystów z klubowej sceny undergroundowej. Jednak zmieniające się oblicze zestawienia jest także odbiciem ewolucji w świecie muzyki elektronicznej, gdzie granice między mainstreamem a undergroundem są coraz bardziej płynne.