Każdy zaczynający przygodę z miksowaniem muzyki napotyka podstawowy problem: skąd brać nagrania? Jak sprawnie i szybko zbudować swoją bazę utworów i jak uzupełniać ją nowościami?
Rozwój Internetu i towarzyszących mu technologii doprowadził do tego, że logistyka pozyskiwania repertuaru muzycznego ogranicza się obecnie do włączenia komputera i poświęcenia czasu na znalezienie źródeł oraz zainwestowaniu pieniędzy, dużo mniejszych niż w erze analogowej. Finansowe oszczędności wynikają z faktu, iż obecnie nie kupujemy fizycznego nośnika, a jedynie treść, którą otrzymujemy w formie cyfrowej.
Swoje witryny internetowe uruchomiły legendarne sklepy stacjonarne z muzyką dla DJ-ów. Rynek dość szybko wzbogacił się o nowych przedsiębiorców z całego świata. Najczęściej założycielami nowych sklepów internetowych z muzyką byli czynni zawodowo DJ-e, którzy mieli i mają świadomość potrzeb rynku.
Zanim podpowiemy Wam gdzie szukać muzyki na swoje wymarzone sety, kilka słów o obowiązkach DJ-a. Organizacje Zbiorowego Zarządzania stojące na straży praw autorów, kompozytorów oraz producentów mówią jednym głosem: DJ jest zobowiązany odtwarzać muzykę z oryginalnych nośników (płyt winylowych, plików MP3 i innych zakupionych w Internecie z odpowiednią licencją na publiczne odtwarzanie).
W tym miejscu zróbmy krótki postój i omówmy czym jest licencja na publiczne odtwarzanie. Wydawać by się mogło, że legalnie zakupiony plik z utworem muzycznym jest w pełni gotowy do odtworzenia na imprezie. Niestety nie wszystko jest tak proste, jakim się wydaje. Aby móc legalnie odtwarzać utwór na wydarzeniu publicznym należy wcześniej przeczytać licencję wybranego sklepu, aby ustalić z jakim polem eksploatacji mamy do czynienia lub czy w skróconej umowie pomiędzy nami a sklepem nie są zawarte obostrzenia, przez które nie jesteśmy w stanie wprowadzić utworu do naszej bazy muzycznej i wykorzystywać go komercyjnie. Jest to konieczne, ponieważ nie każdy sklep czy serwis z muzyką w internecie posiada licencję na pole eksploatacji, jakim jest publiczne odtwarzanie. Weźmy na warsztat serwis Beatport oraz iTunes. W jednym i drugim za określoną sumę pieniędzy możemy nabyć fizyczny plik cyfrowy, z którego w teorii moglibyśmy zagrać podczas imprezy. Niestety, ale serwis iTunes nie świadczy usług dla DJów a jedynie dla zwykłego użytkownika, który kupuje utwór dla siebie na swój własny użytek. W serwisie Beatport kupując utwór otrzymujesz rachunek lub fakturę jeśli prowadzisz działalność gospodarczą. Oznacza to, że nabywasz legalnie plik, który posłuży do pracy zarobkowej i jednocześnie też staje się Twoim kosztem uzyskania przychodu. Należy pamiętać, aby być czujnym i kupować jedynie w sprawdzonych i polecanych sklepach!
Kupując muzykę z legalnych źródeł otrzymacie najczęściej plik cyfrowy (mp3, wav, flac) oraz dowód zakupu, który warto zachować na wypadek jej weryfikacji. Pamiętajcie, że wasz legalnie nabyty materiał muzyczny nie zwalnia klubów muzycznych, restauracji czy też organizatorów imprez masowych z obowiązku posiadania stosownej umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania tj. ZAiKS, STOART, SAWP i ZPAV zezwalających na publiczne odtwarzanie muzyki!
Tyle tytułem wprowadzenia, zatem jedną nogą jesteśmy w sklepie. Zanim do niego wejdziemy dobrze jest zdobyć wiedzę, z którego regionu świata on pochodzi. Pominiemy kwestię związaną z prawem do odtwarzania publicznego dla poszczególnych krajów. Skupimy się bardziej na wpływie położenia geograficznego na ofertę.
Serfując po amerykańskich stronach sklepów, możemy się spodziewać większego nacisku na muzykę R&B, Soul, Hip-Hop, Latin, Pop czy Dance. Na witrynach europejskich będą przeważać szeroko pojęte gatunki muzyki elektronicznej. Znaczny wpływ na ofertę może także mieć osobisty gust właścicieli i pracowników danego sklepu. Wśród lawinowo rosnącej liczby sklepów są takie, które zaczęły ze sobą konkurować i szukać najlepszego sposobu na zdobycie stałych klientów.
W ten sposób nastąpił naturalny podział na dwie metody sprzedaży.
Pierwsza z nich nie różni się od zakupów w sklepie spożywczym, co włożysz do koszyka, będzie twoje gdy zapłacisz. Druga to subskrypcja, czyli sprzedaż na podstawie trwającej określony czas umowy i opłaty abonamentu. Nie będziemy rozważać co jest lepsze, ale na pewno w drugim przypadku mamy mniejszy wpływ na to, co znajdzie się w naszym koszyku, bo selekcji będziemy musieli dokonać z tego, co już wstępnie wyselekcjonowano.
Poniżej prezentujemy listę mniej i bardziej popularnych sklepów. Ich kolejność jest losowa i nie narzuca żadnej oceny, choć wiele z nich uzyskało prestiżowe nagrody za promocję muzyki, artystów oraz liczbę sprzedanych wydawnictw.
BEATPORT – amerykański sklep muzyczny utworzony w 2004 roku. Jego biura znajdują się w Denver, Los Angeles i Berlinie, co nie jest bez znaczenia dla zakresu oferowanego materiału Muzycznego.
BPM SUPREME – sklep mieszczący się w Los Angeles – Kalifornia. W swojej działalności podkreśla współpracę z ponad 100 wydawcami muzyki.
ZIPDJ – mający swoją siedzibę w Toronto – Kanada, to internetowa platforma muzyczna oparta na subskrypcji, założona w 2007 roku. W swojej ofercie nie narzucają wyselekcjonowanych kolekcji, pozostawiając pełną swobodę klientowi. Jak większość sklepów, aktualizacja bazy muzycznej następuje codziennie.
JUNO RECORDS – brytyjski sklep z muzyką taneczną. Witryna powstała w 1996 roku, początkowo jako witryna wyłącznie informacyjna o nazwie The Dance Music Resource Pages, zawierająca listę nowych tytułów muzyki tanecznej, aktualizowana każdego dnia po ich wydaniu. W 1997 roku witryna zmieniła się w sklep Juno Records oferujący płyty winylowe, płyty CD oraz pliki muzyczne do pobrania.
TRAXSOURCE – powstał w wyniku doświadczeń niezależnej wytwórni Soulfuric Recordings. Założyła go grupa DJ-ów, którzy stworzyli internetowy sklep muzyczny dla swoich przyjaciół z branży. Mówią o sobie, że są ambasadorami prawdziwego undergroundowego ruchu, jakim jest muzyka House.
DMC – swoją witrynę internetową uruchomili w oparciu o działalność największej organizacji DJ-skiej na świecie, założonej w 1983 roku z siedzibą w Wielkiej Brytanii, USA i oddziałami w ponad 30 krajach. Ich oferta składa się z kilku serii, kolekcji podzielonych gatunkowo.
ULTIMIX – marka powstała w 1985 w Karolinie Północnej. Założyli ją lokalni DJ-e i rozpoczęli usługę produkcji i promocji remiksów dla DJ-ów. Poza dystrybucją standardowych, radiowych wersji nagrań, tworzą własne edycje, wzbogacając ich aranżacje i dodając przyjazne intro i outro.
Sklep prowadzi sprzedaż różnych pakietów muzycznych w oparciu o subskrypcję.
X-MIX – amerykańska marka funkcjonująca od 1990. Podobnie jak sklep powyżej, na swojej witrynie internetowej oferuje liczne pakiety, z różnymi gatunkami muzycznymi. Oprócz singli w swojej ofercie mają ekskluzywne wersje, wyprodukowane i dystrybuowane tylko do subskrybentów.
DIRECT MUSIC SERVICE – DMS założono w Las Vegas 1999 roku. Podobnie jak dwa poprzednie, to kolejny amerykański sklep internetowy działający w oparciu o subskypcję. Jednak w odróżnieniu od swoich konkurentów, oferuje dostęp poprzez aplikację na smartfony.
https://www.directmusicservice.com/
Jako ciekawostkę przypomnimy fakt jak walczyło się o nagrania, kiedy nie było internetu a jedynymi nośnikami były vinyle i płyty kompaktowe.
Niestety w tamtych czasach nie obeszłoby się bez konieczności wyjścia z domu i obowiązkowej wizyty na giełdzie płyt w klubie Stodoła czy Hybrydy. Tam handlarze znający potrzeby DJ’ów przywozili i sprzedawali fizyczne albumy, single i maxi single z różnych krajów naszego globu.
Warto wspomnieć o dużej roli pilotów samolotów pasażerskich i obsłudze pokładowej. Kto znał jedną z tych osób miał możliwość szybkiego przerzucania oryginalnych płyt z “zachodu”.
Byli również tacy, którzy wsiadali w “malucha” (Fiat 126p) i jechali do Berlina Zachodniego, do WOM (World Of Music) lub pobliskich sklepów, kupowali co ich interesowało i wracali tego samego dnia do domu.
Dopełnieniem szczęścia były małe sklepy z płytami, gdzie można było znaleźć prawdziwe muzyczne rodzynki. Dzięki małemu nakładowi i ograniczonej dystrybucji było prawdziwym szczęściem zdobyć jedną z takich płyt. Ci, którzy tego dokonali mogli być pewni, że ich sety będą bardziej wyjątkowe niż pozostałych.
Jak widzicie sporo w tej materii się zmieniło i pojawiło wiele ułatwień. Teraz najważniejsza jest dobra selekcja i znajomość adresu sklepów internetowych.
MDE