Poczucie wartości wśród polskich DJ-ów jest wysokie. Aż 76 % ankietowanych DJ-ów ocenia poziom swoich kolegów po "fachu" na bardzo dobry i dobry, z przewagą pierwszego. Wiedzą co piszą bo aż 83,3% respondentów uczestnicząc w imprezach prywatnie, ocenia pracę swoich kolegów.
76% badanych DJ-ów uważa, że podczas występu ważne są jednakowo: dobór repertuaru, technika miksowania i kontakt z publicznością. 20% badanych DJ-ów wskazało jedynie dobór repertuaru muzycznego, czyli artystyczną stronę pracy za konsoletą, jako najważniejszą kompetencję pracy DJ-a.
Na pytanie, co sądzisz o DJ-ach korzystających z nielegalnych utworów muzycznych, prawie 69% badanych wskazało na zawiłości polskiego prawa chroniącego własność intelektualną, co powoduje, że nie wiedzą co jest legalne a co nie. Widać tu dużą rolę organizacji zbiorowego zarządzania w administrowaniu informacją o własności intelektualnej.
Najbardziej stanowczą odpowiedzią respondentów jest stwierdzenie, że DJ-e powinni podnosić swoje kompetencje. Taką edukacyjną drogę wybrałoby 99% odpytywanych.
39,1 % osób stwierdziło, że edukacja DJ-a powinna zaczynać się od uczestnictwa w szkoleniach branżowych. 74% wszystkich badanych DJ-ów ocenia dobrze i bardzo dobrze istniejący poziom szkoleń branżowych. Niewiele mniej, bo 37,2% ankietowanych odpowiedziało, że są lepsze sposoby na solidną edukację. 23,7% respondentów zaznaczyło, że szkolenia nie muszą zaczynać zawodowej kariery DJ-a.
Gdyby szkolenia dla DJ-ów gwarantowały solidne kwalifikacje w zawodzie, aż 56,4% ankietowanych chciałoby w nich uczestniczyć. Biorąc pod uwagę naturę ludzką i niechęć do sprawdzania nabytej wiedzy, odpowiedź na pytanie, czy powinny być wprowadzone egzaminy dla DJ-ów (gdyby miało to wpływ na obecną sytuację na rynku pracy) zaskakuje pozytywnie. 46,8% osób odpowiedziało, że poddałoby się walidacji. Gdyby w Polsce istniały ministerialne certyfikaty DJ-a, potwierdzające kompetencje na poziomie europejskim, 57,1% chciało by taki dokument zdobyć. 76,3% DJ-ów uważa, że polskie środowisko nie jest zintegrowane a 74,4% osób zaznaczyło, że potrzebna jest organizacja dj-ska, która będzie reprezentowała środowisko i walczyła o prawa DJ-ów.
DJ-e są oceniani przez bywalców klubów muzycznych. 58,2% ankietowanych uczęszcza do klubów raz w miesiącu, 22,8% bywa w nich co tydzień a 15,2 bawi się dwa razy w miesiącu.
34,2 % przedstawicieli tej grupy bardzo dobrze oceniło poziom reprezentowany przez polskich DJ-ów. Dobrze, aż 59,5%. Bardzo dobra i dobra ocena pracy polskich DJ-ów przez klientów klubów jest wyższa niż samych zainteresowanych i wynosi prawie 94%. Ta różnica może brać się stąd, że klienci klubów oceniają przede wszystkim dobór repertuaru i wizerunek DJ-a. Mniej umiejętności techniczne, ponieważ ich wiedza na ten temat jest niewielka. Te wyniki świadczą też o tym, że klienci klubów muzycznych oceniając, brali pod uwagę artystyczne cechy pracującego DJ-a. Świadczą o tym kolejne wyniki.
79,7% klubowiczów zaznaczyło, że podczas występu DJ-a najważniejszą jego kompetencją jest dobór muzyki i stworzenie odpowiedniego nastroju. Tylko 17,7% wskazało na technikę miksowania i łączenie utworów. 86,1 % klubowych respondentów przyznało, że są w stanie zapłacić więcej za bilet do klubu jeśli spotkają się z wyższą jakością występu DJ-a. Aż 93,7 % klubowiczów zadeklarowało, że może opuścić klub, jeśli spotka się z niskim poziomem występującego DJ-a. Te informacje powinny zainteresować właścicieli klubów, którzy zatrudniają słabej jakości DJ-ów.
88,6 % respondentów klubowych uważa, że DJ sam decyduje co i kiedy zagrać, aby stworzyć dobrą atmosferę. Z badań wynika, że dla 60,8 % przebadanych bywalców klubów lepiej wizerunkowo wypada DJ, który gra z gramofonów, a 36,7 % twierdzi, że nie ma znaczenia z czego gra. Badania wykazały, że 67,1 % bywalców klubów wybiera miejsce do zabawy ze względu na występującego DJ-a. 51,9 % odpytanych bywalców klubów zaznaczyło, że gdyby wiedzieli, że DJ gra z pirackich nagrań, nie przyszliby do klubu. Szanują cudze prawa autorskie i jakość muzyki.
Opracowano na podstawie wyników ponad 200 ankietowanych osób. Badania wykonano na zlecenie organizacji didżejskiej SDJL.pl we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, który uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. Wybrane wyniki ankiety posłużyły jako dokument podczas prac nad opisem kwalifikacji polskiego DJ-a i zmian w strukturze, strategii wsparcia i edukacji oraz w zarządzaniu polskim rynkiem dj-skim.
Publikacja kolejnych badań środowiska dj-skiego oraz ich wyniki niebawem na stronie SDJL.pl