W stałym cyklu prezentujemy pytania kierowane przez DJ-ów, członków SDJL do ZPAV. Odpowiada Bogusław Pluta. Dyrektor Organizacji Zbiorowego Zarządzania Związku Producentów Audio Video (ZPAV).
Jak z prawnego punktu widzenia wygląda kupowanie używanych nośników (płyt winylowych lub płyt CD) przeznaczonych pierwotnie do promocji klubowej (Promo Only / Not for sale) i publiczne odtwarzanie ich podczas wydarzenia muzycznego?
Płyta promo jest co do zasady przeznaczona wyłącznie do celów promocyjnych, co wiąże się zwykle z odstąpieniem przez organizacje autorskie od pobierania tantiem za utwory na nich umieszczone. Stąd też podmiot, któremu producent przekazał takie płyty z zastrzeżeniem, że nie wolno ich sprzedawać nie powinien tego robić. W praktyce nie zdarzyło nam sie spotkać z sytuacją, w której odtwarzanie takich płyt byłoby ścigane. Niemniej jednak warto w tym zakresie poznać także opinie ZAiKS.
.